BAB
II
RESM
UTHMANI TAUQIFI?
Ulama
berbeza pendapat dalam masalah adakah Resm Uthmani bersifat tauqifi atau pun tidak kepada 3
golongan.[1]
2.1 Mazhab Jumhur
Resm Uthmani
merupakan suatu yang bersifat tauqifi.
Justeru itu kita tidak boleh mengubahnya bahkan jika menyalahinya hukumnya
haram. Hal ini samalah dengan keadaan susunan al-Quran dan ayat-ayatnya yang
bersifat tauqifi. Haram untuk kita
mengubah kedudukan ayat mahupun surah di dalam al-Quran. Mazhab ini merupakan
mazhab jumhur salaf dan khalaf bahkan sesetengah ulama mengatakan bahawa ini
adalah ijmak.[2]
Antara ulama yang berpegang dengan pendapat ini ialah dengan
pendapat ini ialah Yahya bin Yacmar(89H), Mujahid bin Jabar(104H),
Abd al-Rahman bin Hurmuz(117H), Shihab al-Zuhri(124H), al-khalil bin Ahmad
al-Farahidi(170H), Imam Abu cAmru al-Dani(444H), Imam Ali bin
muhammad al-Sakhawi(643H) dan ramai lagi.[3]
[1] Al-Zarqaniy,
Muhammad Abd al-cAzim, Manahil al-cIrfan Fi cUlum
al-Quran, Dar al-Kitab al-cArabiy, Beirut, hlm.310, Muhammad
Muhammad Abu Syuhbah, al-Madkhal Li Dirasat al-Quran al-Karim, Dar
al-Liwa’ Li al-Nashr Wa al-Tawzic, Riyad, hlm.348-350,
[2] Muhammad Muhammad Abu Syuhbah, al-Madkhal Li Dirasat al-Quran
al-Karim, Dar al-Liwa’ Li al-Nashr Wa al-Tawzic, Riyad,
hlm.348-350, Ghanim Qarruriy al-Hamad, Rasm al-Mushaf Dirasat Lughawiyyat
Tarikhiyyat, al-Lajnah al-Wataniyyah Li al-Ihtifal Bi Matlac
al-Qarn al-Khamis cAshar al-Hijr, al-Jumhuriyyah al-cIraqiyyah,
hlm.197, Shacban Muhammad Ismail, Rasm al-Mushaf Wa Dabtuhu Bayna
al-Tawqif Wa al-Istilahat al-Hadithat, Dar al-Salam Li al-Tabacah
Wa al-Nashr Wa al-Tauzic, t.tmpt., hlm.63
[3] , Abd Rahman Abd Ghani, Pelengkap Pembacaan al-Quran,
Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia, Kuala Lumpur, hlm79
Tiada ulasan:
Catat Ulasan