Isnin, 22 April 2013

kaitan behavioris dengan BA



2.2 HUBUNGKAIT TEORI DENGAN CARA PENGUASAAN BAHASA ARAB
2.2.1 Pengulangan
Untuk memperoleh kemahiran bahasa, pengulangan dan latih-tubi perlu dijalankan secara kerap sehingga kemahiran bahasa menjadi sebagai satu kebiasaan.[1] Guru boleh memperkenalkan perkataan tertentu dan meminta murid-murid mengulanginya sehinga hadam contohnya ucapan selamat pagi, selamat malam dan sebagainya di dalam bahasa arab. Kemudian perkataan atau frasa ini boleh digunakan setiap kali guru bersua dengan murid. Lama-kelamaan proses ini akan menjadi suatu kebiasaan.
2.2.2 Mewujudkan Persekitaran
Aliran behaviourisme menekankan kepentingan persekitaran dalam pembelajaran bahasa daripada fenomena mental.[2]Justeru itu guru boleh membentuk persekitaran yang dapat membantu murid-murid menguasai bahasa arab. Ini boleh dilaksanakan dengan penggunaan bahasa arab yang optimum semasa proses P&P berjalan. Guru juga boleh menjadi model kepada murid-murid. Selain itu, guru juga boleh mewujudkan sudut bahasa arab atau pun membawa murid-murid belajar di dalam bilik khas seperti bilik j-QAF yang mana bilik ini dipenuhi dengan poster, gambar, kamus dinding dan sebagainya. Tuntasnya, guru mestilah menyediakan persekitaran yang menarik minat murid-murid untuk belajar bahasa arab

2.2.3 Penekanan Kemahiran Lisan
Teori ini amat mementingkan aspek lisan seperti percakapan atau pertuturan kerana bagi mereka bahasa ialah alat untuk berkomunikasi. Justeru itu, guru hendaklah memulakan pengajaran dengan penumpuan kepada kemahiran mendengar dan bertutur. Selepas 2 atau 3 kali sesi pengajaran, barulah kemahiran menulis dan membaca akan diajar.
2.2.4 Peneguhan
Guru juga mestilah memberi peneguhan atau hukuman kepada murid-muridnya. Peneguhan ini dapat dilakukan dengan memberi ganjaran kepada seseorang pelajar apabila mereka memberikan gerak balas yang betul seperti pujian, keistimewaan, pengiktirafan dan sebagainya. Ia dapat membentuk tindak balas yang dikehendaki dan yang lebih penting dapat mewujudkan pengulangan. Apabila pengulangan dapat diwujudkan, proses pembelajaran akan berlaku.



[2] http://encikamirhamzah.blogspot.com/2011/07/teori-pemerolehan-bahasa-bmm-3117.html

Tiada ulasan: