2.3 KOGNITIF
Menurut
Atan Long, perkembangan kognitif adalah melibatkan proses penanggapan,
pembinaan konsep, pentaakulan, penilaian dan penyelesaian masalah.[1]
Pelopor bagi teori ini ialah Jean
Piaget dan Gestalt. Teori kognitif melihat pembelajaran bahasa pertama sebagai
proses mental yang berlaku secara aktif dan ianya bergantung kepada pengalaman
individu. Justeru itu, kanak-kanak perlu mempunyai pengetahuan untuk memahami
bahasa dan bukanlah bergantung pada latihan semata-mata. Kanak-kanak juga
mempunyai kemampuan untuk mendengar dan menafsir bunyi bahasa. Kebiasaanya
mereka akan dapat menguasai bahasa petama dalam masa 4 hingga 5 tahun sahaja. Menurut teori
ini lagi, kanak-kanak belajar berdasarkan konsep try and error. Kesilapan yang berlaku dalam proses pembelajaran
akan berkurangan seiring dengan perubahan kematangan kanak-kanak. Teori ini
mengutamakan tulisan dan bacaan kerana ia berfungsi sebagai peneguhan kepada
lisan.[2]
Piaget membina teorinya berdasarkan 5 konsep yang asas iaitu skema, adaptasi,
keseimbangan, asimilasi dan akomodasi.[3]
Skema merujuk kepada potensi sedia ada dalam diri
kanak-kanak untuk melakukan sesuatu. Contohnya bayi yang dilengkapi sejak lahir
dengan gerakan pantulan untuk menghisap, memegang dan sebagainya. Skema yang
ada pada kanak-kanak akan menentukan bagaimana kanak-kanak bertindak balas
dengan persekitaran. Asimilasi merupakan proses penyesuaian antara objek yang
baru diperoleh dengan skema yang sedia ada. Akomodasi berfungsi apabila skema
tidak dapat menyesuaikan persekitaran baru yang belum lagi berada dalam
perolehan kognitif kanak-kanak. Adaptasi merupakan satu keadaan yang wujud
keseimbangan antara akomodasi dan asimilasi untuk disesuaikan dengan
persekitaran.[4]
Piaget juga telah mengkategorikan 4 tahap perkembangan
kognitif iaitu sensori motor( sejak lahir-2 tahun), praoperasi(2-7 tahun),
operasi konkrit(7-11 tahun) dan operasi formal(11 tahun-dewasa). Justeru itu,
tahap kemampuan mental manusia akan berubah selari dengan proses perkembangan
yang dilalui[5]
[2]
Boon Pong Ying, Noriati A. Rashid, Sharifah Fakhriah Syed Ahmad, Murid Dan
Alam Belajar, Oxford Fajar Sdn. Bhd., Selangor, hlm.67-68, Ahmad Syeikh
Abdul Salam, Muqaddimah Fi Ilm al-Lughah al-Tatbiqiy, Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia, Kuala Lumpur, hlm.99-100,
http://www.ehow.com/about_6587239_jean-theory-child-language-development.html
[3]
Mok Soon Sang, Perkembangan Kanak-Kanak, Penerbitan Multimedia Sdn.
Bhd., Ipoh, hlm.87-90, Karen Huffman, Psychology
in Action, John Wiley & Sons Inc., United States of America, hlm. 346,
http://www.academia.edu/1473663/instruksi_P_and_P_bdsrkn_teori_kognitif_Piaget
[4]
Mok Soon Sang, Perkembangan Kanak-Kanak, Penerbitan Multimedia Sdn.
Bhd., Ipoh, hlm.87-90, Karen Huffman, Psychology
in Action, John Wiley & Sons Inc., United States of America, hlm. 346,
http://bahasamindamanusia.blogspot.com/
[5]
Karen Huffman, Psychology in Action,
John Wiley & Sons Inc., United States of America, hlm. 346,
http://syufaal.blogspot.com/2010/08/implikasi-teori-pembelajaran-kognitif.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan