BAB I
DEFINISI PEMEROLEHAN BAHASA
1.1 DEFINISI
Pemerolehan
bahasa bagi kanak-kanak merujuk kepada cara bahasa itu dapat dikuasai oleh
seseorang kanak-kanak. Para ilmuwan berbeza-beza dalam memberikan definisi
kepada terma ini.
Mangantar
Simanjuntak mendefinisikan pemerolehan bahasa (language acquisition) sebagai
proses-proses yang berlaku di dalam otak seseorang kanak-kanak(bayi) sewaktu
memperoleh bahasa ibundanya. Semenjak dilahirkan, kanak-kanak dikatakan mampu
menganalisis, membuat dan merumus sesuatu peraturan bahasa. Walau bagaimanapun,
mereka sekadar menyesuaikan rumus yang terkandung dalam nahu universal dan nahu
bahasa pertamanya. Pemerolehan bahasa dikaitkan dengan penguasaan sesuatu
bahasa tanpa disedari atau dipelajari secara langsung iaitu tanpa melalui
pendidikan secara formal untuk mempelajarinya, sebaliknya memperolehnya dari
bahasa yang dituturkan oleh ahli masyarakat di sekitarnya.[1]
Siti
Hajar Abdul Aziz pula menerangkan pemerolehan bahasa
merupakan proses yang membolehkan manusia menguasai dan membina bahasa. Secara
umumnya, kita mengakui bahawa semua bayi
yang sihat memperoleh bahasa dengan mudah pada tahun pertama dalam hidup
mereka, dan pendapat ini diterima hampir semua kebudayaan dan masyarakat. Terdapat dua istilah yang berkaitan dengan
pemerolehan bahasa iaitu bahasa pertama yang merujuk kepada perkembangan bahasa dalam kalangan bayi dan
kanak-kanak manakala pemerolehan bahasa kedua merujuk kepada perkembangan
kanak-kanak dan orang dewasa.[2]
Ahmad
Syeikh Abdul Salam menakrifkan pemerolehan bahasa sebagai
suatu proses di mana manusia memperoleh penguasaan bahasa secara bawah sedar di
dalam kelompok penutur bahasa ibundanya. Kebiasaannya perkara ini berlaku
kepada kanak-kanak.[3]
Menurut
Frank Parker, pemerolehan bahasa merupakan suatu pengkajian terhadap
bagaimanakah cara manusia memperoleh pengetahuan tentang tatabahasa suatu set
kategori yang merangkumi bidang semantik, sintaksis, morfologi dan fonologi
berserta dengan rumus-rumus yang menentukan kemampuan bercakap dan memahami sesuatu
bahasa yang diadakan kepada manusia.[4]
Menurut
Corder penguasaan bahasa pertama merupakan proses dibawah sedar dimana
pada saat ia sedang memperoleh kemahiran yang lain serta pengetahuan tentang
alam sekitarnya.[5]
Laman sesawang Wikipedia
menafsirkan pemerolehan bahasa sebagai proses di mana manusia memperoleh
keupayaan untuk melihat dan memahami bahasa serta menghasilkan dan menggunakan
kata-kata dan ayat untuk berkomunikasi. Pemerolehan bahasa biasanya merujuk
kepada pemerolehan bahasa pertama oleh bayi terhadap bahasa ibunda mereka. Ia
berbeza dengan pemerolehan bahasa kedua yang membicarakan tentang pembelajaran
pelajar dewasa mahupun kanak-kanak terhadap bahasa tambahan.[6]
[1]http://bahasadanminda1.blogspot.com/2012/11/pemerolehan-bahasa-kanak-kanak.html,
www.ipbl.edu.my/BM/penyelidikan/.../tay06.pdf
[2]
http://robonazainol.blogspot.com/2012/11/pemerolehan-bahasa-pertama-pengenalan.html
[3] Ahmad Syeikh Abdul Salam, Muqaddimah
Fi Ilm al-Lughah al-Tatbiqiy, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kuala
Lumpur, hlm.43
Tiada ulasan:
Catat Ulasan