2.4 HUBUNGKAIT TEORI KOGNITIF DENGAN
BAHASA ARAB
2.4.1
Pengalaman Lepas
Guru mestilah merancang dan menyusun isi pelajaran
dengan mengambil kira pengalaman lepas murid seperti pengetahuan dan pengalaman
sedia ada, kaitan dengan pelajaran lepas dan sebagainya. Contohnya murid-murid
yang pernah belajar di prasekolah dan murid yang tidak pernah berada di kelas
prasekolah pastinya mempunyai tahap pengalaman yang berbeza untuk melalui zaman
sekolah rendah. Justeru pendekatan guru untuk menghadapi 2 golongan ini
pastinya berbeza
2.4.2
Try and error
Guru mestilah bersabar dan memberi
peluang kepada murid untuk cuba menjawab soalan sehingga berjaya. Galakan dan
perangsang mestilah berterusan di samping bimbingan supaya murid dapat membina
tahap kecekapan mereka.
2.4.3 Tahap Kemampuan Mental Berubah
Guru
mestilah merancang dan menyusun isi pelajaran mengikut perubahan peringkat
perkembangan mental kanak-kanak. Contohnya isi dan teknik pengajaran bagi
kanak-yang yang berada di peringkat operasi konkrit (7-11 tahun) mestilah
berbeza dengan murid-murid yang berada di peringkat operasi formal (11 tahun ke
atas).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan