3.2 Mazhab Kedua
Mazhab kedua pula berpendapat bahawa Resm Uthmani bukanlah tauqifi. Justeru itu tidak menjadi suatu
kesalahan jika kita mengubah teknik penulisan al-Quran berdasarkan teknik
penulisan terkini. Pendapat ini didokong oleh Abu Bakar al-Baqilaniy, Ibn
Khaldun dan selainnya
3.3 Mazhab Ketiga
Mazhab
ketiga pula berpendapat bahawa harus kita menulis al-Quran menggunakan teknik
penulisan terkini untuk orang awam. Walau bagaimanapun untuk para ulama dan
ahli ilmu mestilah mengikut Resm Uthmani untuk menjaga dan mengekalkannya. Ia
merupakan suatu khazanah peninggalan ilmu yang mesti dipelihara dan dijaga oleh
generasi mendatang. Pendapat ini merupakan pendapat Izz al-Din Abdul Salam dan
al-Zarkashiy.[1]
Kesimpulannya
ulama berbeza pendapat dalam masalah Resm Uthmani adakah ianya tawqifi atau pun
tidak kepada 2 mazhab yang utama. Jumhur mengatakan bahawa ianya bersifat
tawqifi dan sebilangan ulama mengatakan sebaliknya. Apa yang berbeza di antara
mazhab kedua dan ketiga ialah untuk ulama dan ahli ilmu, hendaklah mengikut
Resm Uthmani sementara untuk orang awam, bolehlah digunakan resm selain Uthmani
untuk memudahkan mereka membaca al-Quran. Walau bagaimanapun penulisan ini
akan menggabungkan mazhab kedua dan ketiga di atas persamaan bahawa Resm
Uthmani bukanlah tauqifi
[1] Shacban Muhammad Ismail, Rasm al-Mushaf Wa Dabtuhu,
Dar al-Salam Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tauzic,
t.tmpt., hlm.63
Tiada ulasan:
Catat Ulasan