1.6
Sifat-sifat yang mencacatkan Dabt perawi
Ada 10 sifat
yang boleh mencacatkan perawi dan menyebabkan riwayatnya ditolak. 5 daripadanya
melibatkan aspek keadilan perawi dan 5 lagi melibatkan dabitnya. Bahagian ini hanya melibatkan aspek dabt sementara aspek keadilan akan diterangkan dalam bab
seterusnya.[1]
1)
Banyak kesalahan semasa periwayatan
Seorang
perawi hadis yang banyak melakukan kesalahan semasa meriwayatkan hadis seperti
kesalahan menyebut nama perawi atau gelarannya atau tempat tinggalnya atau
kesilapan menyebut matan hadis. Hadis yang diriwayatkan oleh perawi yang banyak
melakukan kesilapan ini diistilahkan sebagai hadis munkar
2)
Dikenali sebagai pelupa
Hadis
yang diriwayatkan oleh seorang perawi yang dikenali sebagai pelupa di kalangan
ulama hadis diistilahkan sebagai hadis munkar.
3)
Mukhalafah
Mukhalafah
maksudnya seorang perawi meriwayatkan hadis yang menyalahi riwayat orang lain
yang lebih dipercayai. Contohnya riwayat perawi A menyalahi riwayat yang
disampaikan oleh perawi lain yang lebih masyhur dan dipercayai di kalangan
ulama hadis. Pertentangan ini samada dari segi sanadnya seperti nama perawi
yang tersalah, pelbagai sanad yang bercantum menjadi satu sanad atau teks itu
sendiri bertentangan dengan riwayat yang lebih rajih. Hadis ini diistilahkan
samada hadis maqlub, hadis mudarraj atau hadis mudarrib
4)
Lemah hafalan
Jika
tedapat kesilapan ketika seorang perawi membacakan semula hafalannya samada
kesilapan itu merupakan kelaziman diri atau berpunca daripada peningkatan usia
atau tugas yang membebankan, maka hadis ini diistilahkan sebagai hadis syaz
atau mukhtalit. Jika lemah hafalan itu merupakan suatu kelaziman, maka ia
dinamakan hadis syaz. Sebaliknya jika lemah hafalan itu disebabkan sifat yang
datang kemudiannya seperti faktor usia ia dinamakan hadis mukhtalit
5)
Seorang yang disyaki melakukan kesilapan dalam
meriwayat hadis dan riwayatnya juga disyaki mengandungi kesalahan samada dari
sudut sanad atau teks. Sekiranya terdapat sedikit kesalahan yang dilakukan,
riwayat itu hnendaklah diteliti. Jika terdapat riwayat lain yang tidak
mengandungi kesalahan sama dengan riwayatnya, maka hadis yang diriwayatkannya
itu boleh diterima tapi tidak menerusi sanadnya itu. Jika tidak terdapat sanad
lain, hadis itu mesti di tawaqquff. Perawi yang disabitkan banyak melakukan
kesalahan akan menyebabkan hadis yang diriwayatkannya itu termasuk dalam
kategori hadis muallal.
[1] Amru
Abdul Muncim Salim, Taysir Dirasat
al-Asanid Lilmubtadi’in, Dar al-Diya’, Tanta, hlm. 72, Asmawi Ehsan, Ilmu Hadith, Dewan Bahasa Dan Pustaka,
Kuala Lumpur, hlm.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan