2.3 Penyelarasan
Atau Tarjih Di Antara Hadis-Hadis Yang Kelihatan Bertentangan[1]
Pada
dasarnya semua dalil Syarak tidak bertentangan di antara satu sama lain kerana
kebenaran tidak akan bertentangan dengan kebenaran. Apabila kita dapati
wujudnya pertentangan, sebenarnya ia bukanlah pertentangan dalam erti kata yang
sebenar dan menjadi tugas para ulama untuk menghilangkan pertentangan itu
samada dengan cara himpun dan selaras atau tarjih
Jika
terdapat kemungkinan untuk menghilangkan pertentangan itu dengan cara
menghimpunkan kesemua dalil atau membuat penyelarasan terhadapnya, maka itulah
yang terbaik. Kaedah ini (himpun dan selaras) lebih utama daripada tarjih
kerana tarjih maknanya mendahulukan satu hadis dan mengabaikan satu
hadis lain yang kelihatan bertentangan. Sementara dalam kaedah himpun dan
selaras kita akan dapat beramal dengan kedua-dua hadis berbanding dengan kaedah
tarjih. Justeru itu, kaedah himpun dan selaras ini lebih diutamakan berbanding
kaedah tarjih
Kata Ibn
Qudamah (620H): “Ketahuilah bahawa percanggahan itu bererti saling berlawanan.
Hal ini tidak boleh terjadi kepada dua dalil syarak kerana firman Allah dan
sabda Nabi tidak saling mendustai antara satu dengan yang lain.”[2]
Kata Abu
Bakar bin Huzaimah (311H): “Saya tidak mengetahui adanya hadis-hadis Nabi yang
sahih yang bercanggah. Sesiapa yang menemukan hal tersebut, sampailah kepada
saya, saya akan menyelaraskan.”[3]
Pertentangan
diantara nas-nas yang sahih itu dapat di hilangkan dengan penyelarasan (tawfiq)
atau tarjih. Tawfiq ialah menerima semua nas-nas itu dan
melakukan penyelarasan di antara kesemuanya sementara tarjih bererti
menerima satu nas dan menolak yang lainnya atau mengambil nas yang paling kuat
dan meninggalkan nas yang kurang kuat
Jika
hadis-hadis berkenaan tidak boleh dibuat penyelarasan, maka ia akan dinilai dari sudut sejarah untuk mengesan mana yang dahulu dan
yang kemudian. Kalau tidak mungkin untuk dibuat penyelarasan, maka hadis yang datang kemudian akan menghapus
hadis yang datang sebelumnya.
Contohnya
dalam kes larangan ziarah ke kuburan bagi kaum wanita. Terdapat hadis yang
diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Baginda SAW melaknat wanita yang
berziarah ke kubur.
أن رسول الله صلى الله عليه و سلم لعن زوارات القبور
(
sesungguhnya Rasulullah SAW melaknat wanita yang berziarah ke kubur)
Hadis
ini juga diriwayatkan daripada Ibn Abbas dengan lafaz زائرات
القبور . Terdapat
juga dalam riwayat yang lain bahawa Rasulullah SAW menegah wanita daripada
mengikuti jenazah ke kubur. Justeru itu, kesimpulan yang dapat diambil daripada
hadis-hadis ini ialah wanita ditegah atau dilarang berziarah ke kubur
Walau
bagaimanapun terdapat juga hadis-hadis yang dapat difahami bahawa Rasulullah
SAW memberi keizinan kepada wanita untuk ziarah ke kubur sebagaimana lelaki. Di
antaranya hadis
زوروا القبور فإنها تذكر الموت
(aku
telah melarang kamu daripada ziarah ke kubur, maka ziarahlah) dan hadis
(ziarahlah ke kubur, sesungguhnya ia dapat mengingatkan kita kepada kematian -Muslim). Keizinan secara umum ini termasuk terhadap
kaum wanita.
Dalam riwayat
Muslim dan al-Nasai’ pula:
عن عائشة رضى الله عنهاكيف أقول لهم يا رسول الله؟
(تعني إذا زرت القبور) قال: قولي ( السلام على أهل الديار من المؤمنين و المسلمين
ويرحم الله المستقدمين منا و المستأحرين وإنا إن شاَ الله بكم للاحقون
(Aisyah
telah bertanya soalan kepada Rasulullah SAW apakah yang harus diucapkan apabila
berziarah ke kubur. Rasulullah SAW telah menjawabnya dan mengajarnya kata-kata
atau salam yang perlu diucapkan apabila ziarah ke kubur.
Dalam
hadis lain yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Anas:
أن النبي صلي الله عليه وسلم مر بامرأة تبكي عند قبر
فقال( اتقي الله و اصبري) فقالت (إليك عني فإنك لم تصب بمثل مصيبتي ولم تعرفه,,,,,
Bahawa
Rasulullah telah berjalan dan melalui seorang perempuan yang menangis di atas
kubur. Rasulullah berkata padanya “bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah”.
Jawab perempuan itu”kamu tidak tahu dan tidak melalui saat-saat yang aku lalui
sekarang (perempuan itu tidak mengenali Rasulullah SAW). Hadis ini menunjukkan
bahawa Rasulullah SAW melarang menziarahi kubur kerana ratapan, bukannya
larangan kerana semata-mata ziarah
Hadis
yang lain daripada al-Hakim bahawa Fatimah, anak perempuan Rasulullah SAW
menziarai kubur bapa saudaranya Hamzah setiap hari jumaat.
Hadis
ini dan hadis-hadis lain yang memberi keizinan kepada kaum wanita untuk ziarah
kubur lebih sahih dan lebih banyak daripada hadis-hadis yang menegah. Justeru
itu, teknik himpun dan selaras boleh dilakukan di sini dengan cara menafsirkan
laknat yang disebut di dalam hadis sebagai gollongan yang selalu ziarah ke
kubur. Ia dapat diketahui melalui sighah mubalaghah. Inilah yang dikatakan oleh
al-Qurtubi.
Selain
itu, larangan ini mungkin berpunca daripada isu-isu lain yang timbul seperti
meratap di kuburan, hak-hak suami yang mungkin terabai disebabkan isteri yang
selalu ke kuburan menziarahi ayah bondanya dan sebagainya. Apabila kesemua isu
ini selesai dan ianya dapat dielakkan, maka tidak menjadi tegahan untuk wanita
menziarahi kubur kerana lelaki dan wanita kesemuanya perlu sentiasa mengingati
mati.
Begitu
juga dalam suatu hadis disebutkan Rasulullah
SAW meminta dijadikan
orang miskin, sementara banyak hadis-hadis lain Rasulullah SAW meminta kekayaan. Maka
digabungkan bahawa maksud miskin dalam hadis pertama adalah sikap orang miskin yang rendah hati dan tidak sombong.[4]
[1] Al-Qardawi,
Yusuf, al-Madkhal Li Dirasat al-Sunnah al-Nabawiyyah, Muassasah
al-Risalah, Beirut-Lebanon, hlm115-125
[2]
http://bro2009.blogspot.com/2011/01/kuliah-masaf-10-bagaimana-berinteraksi.html
[3]
http://bro2009.blogspot.com/2011/01/kuliah-masaf-10-bagaimana-berinteraksi.html
[4]
http://bro2009.blogspot.com/2011/01/kuliah-masaf-10-bagaimana-berinteraksi.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan