2.8 Meneliti
& Memperinci Maksud Lafaz Hadis[1]
Di
antara perkara yang penting untuk memahami sunnah ialah dengan meneliti dan
membuat perincian terhadap maksud lafaz yang terdapat dalam sunnah kerana
maksud sesuatu lafaz itu berbeza dengan perbezaan tempat dan masa. Perkara ini
merupakan suatu yang umum diketahui oleh ahli bahasa disebakan oleh
perkembahngan bahasa dan kesan perubahan zaman dan tempat terhadap bahasa itu
sendiri.
Justeru itu maksud
lafaz hadis perlulah difahami sebagaimana pemahamana para salaf. Kata Imam
al-Ghazali (ketahulah bahawa punca
berlaku kesamaran diantara ilmu yang dikeji dengan ilmu yang terpuji ialah
mengubah perkataan-perkataan yang dipuji kepada makna-makna yang tidak
dikehendaki oleh golongan salaf. Kemudiannya menyebarkan dengan tujuan buruk.
Lafaz-lafaz itu ialah al-fiqh, al-ilm, at-tauhid, at-tadhkir, dan al-hikmah.
Ini merupakan perkataan-perkataan yang tinggi dan terpuji. Orang yang
memilikinya mempunyai kedudukan tinggi dalam agama. Tetapi sekarang ini telah
ditukar kepada makna yang keji yang menjadi tawar hati kerana keburukan orang
yang menyandangnya.
Sebagai
contoh ialah perkataan Al-Musawwirin. Perkataan ini difahami sekarang
sebagai orang yang menggunakan kamera mengambil gambar. Sebenarnya, perkataan ini patut difahami sebagai
orang yang membuat patung-patung. Inilah pemahaman golongan salaf dan inilah
yang sebenar. Orang yang menggunakan kamera mengambil gambar pula perlulah
dipakai perkataan Al-Akkas ketika merujuk kepada mereka. Jika menyalahi pemahaman makna lafaz, akan
berlakulah kecelaruan ketika memahami Al-Sunnah.
[1] al-Qardawi,
Yusuf, al-Madkhal Li Dirasat al-Sunnah al-Nabawiyyah, Muassasah
al-Risalah, Beirut-Lebanon, hlm179
Tiada ulasan:
Catat Ulasan