1.2 al-Dabt / Dabit dari sudut Istilah
Dabit ialah kuat ingatan. Ulama hadis menakrifkannya
sebagai ketelitian dan keprihatinan perawi terhadap riwayatnya semasa mendengar
dan ketika menyampaikan semula hadis berkenaan. Ia akan memastikan seorang
perawi menghafal secara sempurna tanpa teragak-agak dalam hafalannya di samping
tegas dalam mempertahankan hafalannya itu. Selain itu, perawi berkenaan juga
dapat menyampaikan hadisnya itu dengan tepat seperti yang diterimanya tanpa
sebarang kesalahan pada bila-bila masa yang dikehendaki[1]
Subhi Salleh pula menjelaskan bahawa maksud para
ulama dengan dabt di sini ialah
perawi mendengar sendiri hadis-hadis untuk diriwayatkan sebagaimana beliau diwajibkan
memahamninya dengan baik, mengingati serta mengajarnya dengan sempurna tanpa
sebarang syak terhadap hadis tersebut. Ketiga-tiga perkara ini tetap stabil di
sisi perawi sejak mendengar atau mengambil hadis sehinggalah meriwayatkannya. Selain
itu, termasuk dalam syarat al-dabt
ialah perawi mestilah seorang yang kuat ingatan dan mengambil perhatian
terhadap hadis berkenaan secara bersungguh-sungguh[2]
Ibn Hajar al-Asqalaniy pula berpendapat bahawa sifat
dabit bermaksud orang yang kuat
menghafal apa yang didengar dan dilihatnya. Dengan menghafal dia mampu untuk
menyampaikan semula apa yang dihafal pada bila-bila masa sahaja tanpa sebarang
kesalahan samada dalam bentuk lisan atau catatan.[3]
Muhammad Abu Syuhbah di dalam kitabnya pula
menjelaskan bahawa dabt ialah kuat
ingatan sekira-kira banyak ingat dan benarnya berbanding lupa dan tersilap,
hafal riwayatnya jika dia meriwayatkan hadis secara hafalan, tepat dalam
penulisannya jika dia meriwayatkan dengan cara tulisan dan mengetahui makna
jika meriwayatkan hadis dengan cara demikian sehingga benar-benar dipercayai,
amanah dan keadaan ini tidak berubah sehingga akhir hayatnya[4]
Syeikh Salih Uthaimin, seorang ulama Saudi
menjelaskan bahawa dabt ialah apabila
seorang perawi menyampaikan apa yang didengarnya atau apa yang diriwayatkanya
dengan cara yang dibawanya tanpa sebarang penambahan dan kekurangan. Tidak
mengapa jika mempunyai sedikit kesilapan kerana tiada seorang pun yang
terselamat daripada kesilapan yang sedikit[5]
Terdapat juga sebahagian ulama yang mengatakan
bahawa dabit sebagai orang yang
mendengar perbicaraan dengan keadaan yang sepatutnya seperti mendengar dengan
sungguh-sungguh, memerhati dengan sungguh-sungguh dan sebagainyya. Kemudian dia
menghafalnya dengan sepenuh kesungguhan sehingga sempurna dan akhirnya dia
mampui menyampaikan semula apa yang dihafalnya kepada orang lain.
Ada juga yang mengistilahkan dabit sebagai bersungguh-sungguh dalam mendapatkan hadis, memahami
dengan sepenuhnya hadis tersebut serta menghafalnya dengan sempurna sehingga
dia boleh menyampaikan hadis tersebut kepada orang lain
Secara keseluruhannya, sifat-sifat yang dabit yang digambarkan oleh para ulama
berkisar kepada 2 perkara besar iaitu ingat dan faham. Maksud ingat di
sini ialah kekuatan ingatan atau kesungguhan untuk menghafal semasa menerima
hadis, menyimpannya dalam bentuk hafalan atau tulisan dan menyampainkannya
semula dengan baik. Selaian itu dabit juga berkisar kepada memahami hadis yang
disampaikan dengan sepenuhnya walaupun diriwayatkan dengan makna sahaja.
Apabila seorang perawi dapat mengingati dan memahami maksud hadis tersebut, dia
akan dapat memahaminya pada bila-bila masa sahaja tanpa perlu kepada rujukan
atau catatan. Para ulama telah memberikan taraf yang istimewa kepada seseorang
perawi yang lebih faham maksud hadis di samping menghafalnya berbanding dengan
perawi yang menghafal hadis tersebut namun tidak memahami maksud hadis
tersebut. Keistimewaan ini disebut dalam ilmu hadis sebagai rajih (lebih kuat)
[1] Asmawi
Ehsan, Ilmu Hadith, Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Kuala Lumpur, hlm.87, Ahmad Umar Hashim, Adwa’ Ala Mustalah al-Hadith, Universiti al-Azhar, Kaherah, hlm.56,
[2] Subhi Salleh, Ilmu Hadith Satu Pengenalan Dan Kajian, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur, hlm.123
[3] Asmawi
Ehsan, Ilmu Hadith, Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Kuala Lumpur, hlm.102
[4]
Muhammad bin Muhammad Abu Syuhbah, al-Wasit Fi cUlum Wa Mustalah
al-Hadith, cAlam al-Macrifat Li al-Nashr Wa al-Tauzic,
t.tmpt., hlm.89-90
Tiada ulasan:
Catat Ulasan