3.3 Tiada Kecacatan (cillat)[1]
Imam Nawawi
menerangkan bahawa cillat atau kecacatan dalam ilmu hadis
ialah sebab-sebab yang tersebunyi yang menyebabkan kerosakan makna dan juga
kualiti hadis tersebut. Kecacatan ini boleh menyebabkan hadis yang bertaraf
sahih bertukar menjadi daif. Justeru itu, sesuatu hadis mestilah tidak
mempunyai sebarang cillat samada pada matan atau sanadnya
yang boleh menggugurkan statusnya sebagai hadis yang sahih
Sesuatu
hadis mungkin pada mulanya dianggap sahih sehinggalah apabila disemak dan
diteliti oleh para ulama yang arif dan dapat mengesan kecacatan yang ada
padanya. Proses pengesanan ini bukanlah suatu proses yang mudah kerana pada
mulanya hadis itu jika dilihat sepintas lalu tidak mempunyai sebarang
kelemahan.
al-Hakim
al-Nasyaburi berpendapat bahawa apa yang paling penting dalam menilai kecacatan
hadis, ia hanya boleh dilakukan oleh orang yang amat kuat hafalannya serta
mempunyai pengetahuan dan pemahaman yang luas berkenaan hadis. Sebahagian ulama
lain pula berpendapat bahawaorang yang mampu mengesan kecacatan dalam hadis
ialah orang yang cukup cerdas akalnya, banyak hafalananya dan amat mendalam
ilmunya berkenaan tentang peringkat ketetapatan riwayat (dabit) serta
pakar dalam bidang sanad dan matan.[2]
Ali
al-Madini dan al-khatib al-Baghdadi pula mengatakan bahawa untuk mengesan
kecacatan dalam hadis, perlulah terlebih dahulu mengumpulkan semua hadis yang
membicarakan sesuatu perkada yang sama terutama yang bersangkuatan dengan tawabi
dan syawahid. Sesudah itu barulah kecacatan dapat dikesan.[3]
[1] Ahmad
Muhammad Syakir, al-Bacith al-Hanith Syarah Ikhtisar Ulum
al-Hadith Li al-Hafiz Ibn Kathir, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut-Lubnan,
t.thn., hlm.19, Ahmad Umar Hashim, Adwa’
Ala Mustalah al-Hadith, Universiti al-Azhar, Kaherah, hlm53-60
[2] Asmawi
Ehsan, Ilmu Hadith, Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Kuala Lumpur, hlm105-106
[3] Ibid
Tiada ulasan:
Catat Ulasan