3.0 Pengertian Tarbiyah.
Tarbiyah berasal daripada perkataan Arab yang
membawa erti penjagaan, pengasuhan dan pendidikan. Tarbiyah
Islamiyah pula ialah penjagaan, pengasuhan dan pendidikan berasaskan
sumber al-Quran al-Karim dan Sunnah Rasulullah SAW. Sumber-sumber
ini adalah sumber-sumber rabbani. Dengan sumber inilah generasi
sahabat dididik oleh Rasulullah SAW sehingga berjaya melahirkan generasi
rabbani yang mendapat jolokan dan pujian daripada Allah seperti
yang disebutkan di dalam al-Quran al-Karim yang bermaksud:
“Kamu adalah
sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk manusia. Kamu menyuruh berbuat
kebaikan, melarang berbuat kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.”
(Ali ‘Imran: 110)
(Ali ‘Imran: 110)
Peranan
Tarbiyah Islamiyah.
Tarbiyah memainkan
peranan penting dan berkesan dalam kebangkitan,
pembangunan dan kemajuan sesuatu masyarakat. Maju atau mundur sesuatu
masyarakat bergantung kepada maju atau mundur tarbiyah masyarakat tersebut.
Oleh itu tarbiyah perlu diberi keutamaan dalam perancangan
pembangunan sesuatu masyarakat. Sejarah Rasulullah SAW sendiri
menjelaskan bahawa tarbiyah menjadi faktor utama untuk
membangunkan manusia yang mampu menyelesaikan sebarang
masalah yang timbul.
Titik Tolak
Tarbiyah Islamiyah.
Di dalam ‘Tarbiyah ar-Ruhiyah’, Said Hawa menjelaskan
bahawa asas dan titik tolak didikan Islam adalah iman.
Dr Abdul Karim Zaidan pula di dalam ‘Usul
ad-Dakwah’ menghuraikan dengan panjang lebar mengenai peraturan asas
pembentukan masyarakat Islam. Katanya, asas pembentukan masyarakat dalam
Islam ialah aqidah Islam yakni tauhid Rububiyatillah dan
tauhid Uluhiyatillah. "Setiap manusia dituntut meyakini aqidah ini supaya
ia mengetahui hakikat diri dan letak duduknya manusia itu
dalam hidup supaya faham mengapa manusia itu dijadikan,
memahami hubungan dan pimpinan akal fikiran
manusia, tindak lakunya dan segala aktivitinya
dihubungkan dengan Allah swt,” tulis beliau.
Sehubungan itu, Muhammad Shadid
dalam ‘Manhaj al-Quran fi-tarbiyah’ telah menyingkap kembali
sejarah dengan menjelaskan bahawa Rasulullah SAW adalah
utusan Allah SWT. Baginda adalah contoh utama dan qudwah
hasanah serta pelaksana manhaj al-Quran. Baginda adalah pendakwah yang
amat faham tentang dakwahnya dan murabbi (pendidik) yang
dianugerahkan segala sifat sebagai murabbi. Baginda mengajak
sahabatnya dan orang ramai
beriman kepada Allah, menghubungkan mereka dengan al-Quran dan
memberi kefahaman bahawa al-Quran adalah arahan daripada Allah SWT untuk
dilaksanakan. Arahan itu hanya akan diterima oleh hati yang beriman. Oleh itu,
menurut Said Hawa, pemusatan perlu diberi kepada proses pendidikan
untuk memastikan lahir titik tolak yang betul.
Tarbiyah
Imaniyah Dalam Semua Aspek.
Iman tidak boleh dipisahkan daripada
sebarang kegiatan hidup manusia. Setiap pekerjaan
yang dilakukan hendaklah dibina dan didorong
oleh iman kepada Allah SWT. Dengan itu, barulah pekerjaan
itu dikira sebagai ‘ubudiyah (ibadah) kepada Allah
SWT.
Menurut Mustafa Masyhur,
ibadah yang sahih (betul) lahir daripada aqidah yang
baik. Perkataan ibadah itu mempunyai sifat
kesyumulannya dan merangkumi segala urusan hidup, tidak terbatas kepada sembahyang,
puasa, zakat dan haji sahaja kerana risalah dan tugas manusia
dalam hidup ini ialah beribadah kepada Allah. Hidup seluruhnya ialah
ibadah
kepada Allah.
kepada Allah.
“Tidak
Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada
Aku.” (Al-Zariyat: 56)
Oleh itu setiap muslim mestilah bersungguh-sungguh merealisasikan pengertian ini dengan niat yang betul dalam setiap pekerjaan mereka. Dengan itu, barulah makan minum, ilmu dan amalan, riadah dan perkahwinan menjadi wasilah (jalan) mentaati Allah. Rumah menjadi mihrab (tempat beribadah kepada Allah). Begitu juga sekolah, kolej, kilang, tempat perniagaan, kebun, ladang, sawah, padang permainan, malah dunia seluruhnya menjadi tempat beribadah kepada Allah SWT. Dengan perkataan lain, segala usaha dan perkataan yang terbit daripada seorang muslim merupakan ibadah kepada Allah.
Oleh itu setiap muslim mestilah bersungguh-sungguh merealisasikan pengertian ini dengan niat yang betul dalam setiap pekerjaan mereka. Dengan itu, barulah makan minum, ilmu dan amalan, riadah dan perkahwinan menjadi wasilah (jalan) mentaati Allah. Rumah menjadi mihrab (tempat beribadah kepada Allah). Begitu juga sekolah, kolej, kilang, tempat perniagaan, kebun, ladang, sawah, padang permainan, malah dunia seluruhnya menjadi tempat beribadah kepada Allah SWT. Dengan perkataan lain, segala usaha dan perkataan yang terbit daripada seorang muslim merupakan ibadah kepada Allah.
Dengan itu hubungan sentiasa wujud antara hamba
dengan Penciptanya dalam semua aspek kehidupan. Semua urusan dirujuk kepada
syariat Allah SWT. Hubungan hati manusia dengan Allah pada setiap masa
adalah asas utama bagi melaksanakan tarbiyah Islamiyah dengan
berkesan.
Aspek rabbani dalam tarbiyah Islamiyah adalah
aspek yang paling penting kerana matlamat pendidikan Islam ialah
melahirkan insan mukmin dalam pengertian sebenar iaitu insan yang
memiliki iman yang menguasai hati dan fikiran, lahir dalam bentuk amalan
dan tindakan, seperti yang disebutkan dalam al-athar: “...Ia
sebati dalam jiwa dan dibenarkan dalam
bentuk amalan.” Allah berfirman yang bermaksud:
“Sesungguhnya
orang yang beriman ialah orang yang beriman kepada Allah dan
RasulNya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, mereka berjihad dengan harta dan
jiwa mereka di jalan Allah.” (Al-Hujurat: 15)
Tunggak tarbiyah rabbaniyah ialah hati yang
subur, sentiasa berhubung dengan Allah SWT, yakin akan
menemui-Nya, mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya.
Jiwa yang hidup inilah yang menjadi tumpuan Allah swt
untuk dicampakkan nur kepadanya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesungguhnya
Allah tidak melihat pada rupa bentuk kamu tetapi Dia melihat kepada hati dan
amalanmu.”
“Pada
hari di mana tidak berguna harta dan anak pinak kecuali mereka
yang balik kepada Allah dengan hati yang
(sejahtera).”
Tarbiyah Islamiyah berusaha menghi-dupkan
jiwa supaya tidak mati, memakmurkannya
supaya tidak binasa dan melembutkannya
supaya tidak keras kerana hati yang keras dan akal yang beku
merupakan satu kemungkaran yang perlu diminta
perlindungan Allah SWT daripadanya.
“Adapun Nabi SAW meminta perlindungan daripada Allah SWT daripada ilmu yang tidak bermanfaat dan daripada hati yang tidak khusyu’.”
“Adapun Nabi SAW meminta perlindungan daripada Allah SWT daripada ilmu yang tidak bermanfaat dan daripada hati yang tidak khusyu’.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan