4.0 Ciri-Ciri Tarbiyah Rasulullah S.A.W..
Ciri-ciri dan sifat-sifat Tarbiyah Rasulullah
S.A.W. adalah ciri-ciri Islam itu sendiri kerana baginda membawa Deen Allah
S.W.T. serta mengajak masyarakat manusia kepada Deen itu (Islam). Antaranya:
a.
Rabbaniyyah.
Rabbaniyyah dari segi manhaj dan masdar
(sumber) disebut sebagai Manhaj Rabbani kerana sumbernya adalah wahyu Allah
S.W.T. kepada Rasulullah S.A.W.. Ianya didatangkan oleh Allah S.W.T.
semata-mata Iradah (Kehendak)-Nya bukan atas desakan atau kehendak mana-mana
pihak samada individu, keluarga, kelompok masyarakat, parti atau bangsa.[5]
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
“Inilah kitab
yang Kami (Allah) turunkan kepadamu (Muhammad) agar kamu mengeluarkan manusia
dari kegelapan kepada cahaya dengan izin Allah; kepada jalan Allah lagi Maha
Perkasa lagi Maha Terpuji.”
-Surah Ibrahim:
ayat 1.
Juga Rabbaniyyah dari segi haluan dan matlamat;
di mana matlamat utama pendidikan Islam ialah membentuk insan mu’min yang soleh
(bukan semata-mata good citizen
Allah S.W.T. mendidik Rasul-Nya melalui
wahyu-Nya dan Rasulullah S.A.W. mendidik para sahabat baginda berdiri di atas
asas-asas berikut, iaitu; ‘Aqidah Tauhid kepada Allah S.W.T., Ta’abbud
(pengabdian) kepada Allah S.W.T. dan syariat Allah S.W.T. yang bersifat kamil
dan syamil.
Allah S.W.T. tidak membiarkan manusia
membiarkan manusia tertanya-tanya tentang kehidupannya, kematiannya dan
hubungannya dengan alam dan manusia bahkan Allah S.W.T. mengutuskan Rasul-Nya
membawa petunjuk Allah S.W.T. wahyunya dan syariatnya kepada mereka
b.
Penekanan Dasar (‘Aqidah Tauhid).
Dalam usaha Rasulullah S.A.W. membina dan
mendidik ummah setelah menerima perintah Allah S.W.T., baginda memberi
penekanan dasar kepada ‘aqidah tauhid. Inilah sebenarnya titik tolak Tarbiyah
Islamiyyah iaitu Iman dan hal ini berlaku dalam generasi sahabat sehingga
pernah diriwayatkan kata-kata sahabat yang bermaksud
“Kami telah
didatangkan Iman sebelum al-Quran.”
Jika dilihat ayat-ayat al-Quran yang telah
diturunkan oleh Allah S.W.T. di tahap Makkah adalah menyentuh dan merawat
persoalan (qhadiyah) yang pertama, yang besar dan asasi bagi Deen Islam ini
iaitu persoalan (qadhiyyah) ‘aqidahHal ini berjalan dengan hikmah dan kehendak
Allah S.W.T. sejak hari pertama kerasulan baginda memulakan langkah-langkah
da’wahnya dengan mengajak manusia mengakui (Lailaha Illallah) dan
memperkenalkan kepada mereka siapa Allah S.W.T. serta memperhambakan mereka
hanya kepada Allah S.W.T. , tidak kepada yang lain.[11] Rasulullah S.A.W. tidak
bermula dengan lain-lain langkah melainkan menurut apa yang telah dikehendaki
oleh Allah S.W.T. melalui wahyunya. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
“Rasulullah
S.A.W. tidak berucap mengikut kemahuan hawa nafsunya, ucapan itu tidak lain
hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya yang diajar kepadanya oleh Yang Maha
Kuat (Perkasa).”
-Surah an-Najm:
ayat 3-5.
Rasulullah S.A.W. tidak boleh menukar gantinya
atau merubahnya.[12]
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
“Katakanlah
tidak wajar bagiku mengganti menurut kemahuan diriku. Aku tidak mengikut melainkan
apa yang diwahyukan kepadaku. Sesungguhnya aku takut azab di hari agung
sekiranya aku menderhakai Tuhanku (Allah S.W.T.).”
-Surah Yunus:
ayat 15.
Dari keterangan tersebut dapat difahami bahawa
penekanan dasar pada pengukuhan ‘Aqidah Tauhid dalam proses Tarbiyah yang
dilakukan oleh Rasulullah S.A.W. itu adalah satu ketentuan Allah S.W.T. bukan
ciptaan dan rekaan Nabi Muhammad S.A.W. sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan