6.0 PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK
Semasa menuntut di sekolah rendah dahulu,
pernahkah anda berkongsi lukisan yang anda hasilkan dengan rakan sekelas anda?
Perkembangan
artistik kanak-kanak banyak dipengaruhi oleh persekitaran dan suasana mereka
dibesarkan. Dalam konteks ini, persekitaran memainkan peranan penting kerana persekitaran
yang sihat membantu perkembangan kognitif kanak-kanak dengan cara yang positif.
Kajian
mengenai perkembangan artistik kanak-kanak banyak dijalankan bagi melihat pertumbuhan
pemikiran kanak semenjak dari kurun ke 19 lagi. Menurut Light dan Barnes(2003),
kajian terawal mengenai perkembangan artistik kanak-kanak yang pernah direkodkan
adalah pada tahun 1887. Corrado Ricci yang berbangsa Itali telah menghasilkan
tulisannya di dalam buku yang bertajuk The Art of Little Children yang mengkaji
beberapa lukisan kanak-kanak. Pada tahun 1910 pula, kajian perkembangan kanak-kanak
diteruskan oleh Clara dan William Stern di Jerman yang menerbitkan kajian mengenai
lukisan yang dihasilkan oleh seorang kanak-kanak lelaki daripada kanak-kanak tersebut
berumur 4 hingga 7 tahun. Pada tahun 1913 di Perancis, Georges-Henri Luquet telah
menerbitkan 1,500 keping katalog lukisan yang dihasilkan oleh anak perempuan beliau,
dilukis semasa berumur antara 3 hingga 8 tahun. Kesemua kajian dan penerbitan yang
dihasilkan mengenai perkembangan awal artistik kanak-kanak masih lagi menjadi rujukan
utama kepada kajian mengenai perkembangan artistik kanak-kanak pada masa sekarang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan