11.0
PERANAN GURU DALAM MELAKSANAKAN AKTIVITI YANG BERKESAN YANG BOLEH GURU
LAKSANAKAN DI BILIK DARJAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN SENI LUKISAN MURID .
Teori Psikoanalitik
Pendekatan
psikoanalitik berkaitan dengan penggunaan bahasa untuk menganalisa atau membincangkan
seni visual terutama sekali dari segi emosi yang diluahkan melalui seni.
Pendekatan ini mula diperkenalkan oleh Sigmund Freud (Rajah 4.6). Freud percaya
bahawa seni visual adalah bahan perantaraan yang sangat penting dalam mengenal
pasti pemikiran bawah sedar manusia. Freud menyatakan bahawa tahap ini dapat
dicapai dengan menganalisis prosesproses kreatif yang terlibat dalam
penghasilan seni visua l.Freud juga mengkaji hubungan antara sejarah hidup
artis dengan karya mereka.
Dalam konteks
kemahiran seni kanak-kanak, Freud mempercayai bahawa interpretasi mereka
terhadap seni visual dan penghasilan mereka boleh menunjukkan perasaan dan
emosi. Selari dengan ini, penggunaan seni visual dalam rawatan mental dan emosi
sangat penting bagi kanak-kanak. Kaedah ini dikenali sebagai psikoterapi.
Sebagai contoh, membimbing kanakkanak melukis ahli keluarganya boleh memberi
gambaran dan maklumat tentang perspektif kanak-kanak serta emosinya terhadap
keluarga.
Contohnya, dalam
kajian kes Jarboe (2008) terhadap seorang kanak-kanak berumur 5 tahun yang
bernama Bridget. Pada peringkat awal, didapati Bridget menunjukkan tingkah laku
aneh apabila dia menghadapi perubahan. Bridget akan menjerit-jerit dan tidak
dapat dikawal. Dalam sesi terapi, Jarboe memerhati tingkah laku Bridget.
Bridget melukis satu bulatan yang sangat kecil, diikuti dengan bulatan yang
lebih besar di sekeliling bulatan pertama. Beliau memberitahu bahawa bulatan
kecil itu adalah dirinya dan bulatan besar dalah ibunya. Beliau menyatakan
bahawa ibunya sedang mengandung dan dirinya berada di dalam perut. Daripada
gambar tersebut, pakar terapi mendapati bahawa umur mental Bridget adalah lebih
kurang 3 tahun dan dia mempunyai sindrom risau dan gementar apabila dipisahkan
daripada ibunya.
Selepas beberapa
siri terapi, Bridget disuruh melukis sebuah lagi gambar mengenai dirinya.
Bridget melukis gambar yang menunjukkan bahawa dirinya sudah lebih besar dan
enyatakan gambar kecil di sebelahnya adalah ibunya. Bridget mengatakan bahawa
ibunya bersaiz kecil kerana ibunya berada jauh daripadanya. Berdasarkan
pemerhatian tersebut, Jarboe merumuskan bahawa terapi yang dilalui oleh Bridget
berjaya meningkatkan konsep kendiri dan persepsi dirinya sebagai individu yang
lebih berdikari dan yang tidak terlalu bergantung kepada ibunya.
11.1Persepsi dan
Representasi
Konsep persepsi
dalam teori seni visual adalah berkaitan rapat dengan konsep psikoanalitik yang
telah dibincangkan sebelum ini. Pengendalian corak-corak visual menunjukkan
tahap perkembangan mental kanak-kanak. Persepsi visual boleh diterangkan
sebagai apa yang dilihat. Manakala representasi visual pula ialah berkaitan
dengan bagaimana kita mencerminkan diri dalam seni.
Kanak-kanak
jarang melukis dengan cara realistik dan tepat dari segi ruang. Salah satu daripada
teori yang memberi penerangan tentang persepsi kanakkanak dalam seni visual
ialah teori kognitif yang mengatakan bahawa kanakkanak melukis apa yang mereka
tahu dan bukan apa yang mereka lihat. Lowenfeld (1975) percaya bahawa setiap
kanak-kanak dilahirkan kreatif. Penyataan ini disokong dengan sifat semula jadi
kanak-kanak yang gemar meneroka, dan penuh dengan perasaan ingin tahu. Piaget
(1958) merumuskan bahawa kanak-kanak kecil bukanlah tidak mempunyai kapasiti
untuk berfikir secara kreatif, cuma kanak-kanak dewasa lebih matang. Jawapan
dan hasil lakaran kanak-kanak kecil berbeza daripada kanak-kanak dewasa kerana
cara berfikir mereka yang berbeza.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan