4.0 KEPENTINGAN
PENGAJARAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI SEPERTI MENGGAMBAR KEPADA PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Kanak-kanak
dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta berkembang mengikut fitrah
semula jadi proses tumbesaran mereka. Hasil kerja seni visual yang dihasilkan
berfungsi sebagai alat komunikasi dan merupakan refleksi pemikiran kanak- kanak.
Refleksi ini menurut Koster (2001), akan terus berkembang bersama kanak-kanak sehingga
ia membesar.
Penghasilan
karya terutama lukisan oleh kanak-kanak mempunyai interpretasi yang berbeza
dengan karya yang dihasilkan oleh orang dewasa. Bagi orang dewasa, seni visual
sering dikaitkan dengan kecantikan dan kesempurnaan, namun bagi kanak-kanak hasil
karya yang dihasilkan bersifat luahan dan ekspresif (Lowenfeld, 1975).
Kebanyakan pengkaji seni kanak-kanak menganggap hasil karya seni sebagai satu
kaedah menarik untuk melihat cara berfikir dan menyelami perasaan selain
melihat dan menguji keupayaan perkembangan kognitif mereka. Karya seni
kanak-kanak adalah bersifat peribadi dan tersendiri.
Bertitik-tolak
daripada faktor inilah pengetahuan asas mengenai lukisan yang dihasilkan oleh
kanak-kanak penting bagi guru pendidikan seni visual sebelum kanak-kanak didedahkan
dengan pelbagai aktiviti. Kesemua pengetahuan yang merangkumi umur, tahap
kanak-kanak serta kemampuan mereka perlu difahami supaya guru-guru pendidikan seni
visual berupaya merancang aktiviti yang sesuai dengan mengikut tahap yang
sesuai.
Pada pandangan anda, adakah kebolehan seni
seseorang merupakan satu
anugerah
yang ada sejak lahir, atau ianya dapat dibentuk dan dikembangkan mengikut
proses pertumbuhan mental seseorang individu?
Penglibatan
kanak-kanak di dalam aktiviti seni visual berupaya memberikan rangsangan
dan
pembangunan dari pelbagai aspek. Pembangunan tahap kreativiti kanak-kanak dapat
dipertingkatkan
selain mewujudkan rasa sensitiviti kanak-kanak terhadap sekelilingnya.
Secara
ringkasnya kepentingan pengajaran mata pelajaran pendidikan seni dalam
menggambar kepada kanak-kanak dapat dilihat melalui aspek berikut:
(a)
Aspek Kognitif
Penganjuran
aktiviti seni seperti menggambar yang tersusun dan terancang dapat melahirkan
kanak-kanak
yang mempunyai keupayaan menyelesaikan masalah serta mampu membuat penilaian
dan bijak membuat keputusan.
(b)
Aspek Fizikal
Penggunaan
alat dan bahan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni
visual
memberikan satu bentuk latihan berkesan kepada otot tangan (psychomotor)
dan
koordinasi tangan serta mata.
(c)
Aspek Kreativiti
Latihan
dan projek yang bersifat terbuka dapat membantu murid untukmengembangkan aspek
kreativiti mereka. Aktiviti dan projek di dalam pendidikan seni seperti
menggambar mengutamakan proses, berbanding dengan hasilan akhir. Oleh yang demikian,
proses ini menyuburkan budaya pemikiran kritikal di dalam menyelesaikan sesuatu
permasalahan. Selain itu, aktiviti pendidikan seni seperti menggambar
menggalakkan eksplorasi dan eksperimentasi supaya kanak-kanak mempunyai
pengalaman luas dalam bidang penghasilan karya.
(d)
Aspek Persepsi
Melalui
mata pelajaran seni seperti menggambar, murid boleh mempertingkatkan dan
menajamkan penggunaan pancaindera dan deria. Pendidikan seni visual menambahkan
pengetahuan mengenai konsep pembuatan dan kronologi sesuatu produk iaitu proses
penghasilan dan hasilan seni, produk dan objek yang terdapat di sekeliling mereka.
(e)
Aspek Sosial dan Emosi
Pendidikan
seni seperti menggambar memberi peluang kepada murid untuk berinteraksi dan
meningkatkan
keupayaan bersosial selain meningkatkan keyakinan diri. Aktiviti pendidikan
seni seperti menggambar memberikan peluang kepada pelajar untuk saling
hormat-menghormati dan menjadi landasan untuk memupuk perasaan bertoleransi.
Mata pelajaran pendidikan seni juga menganjurkan semangat bekerjasama di
dalamaktiviti berkumpulan yang dibentuk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan