Isnin, 8 Ogos 2016

pendahuluan & pengertian tingkah laku



1.0 PENGENALAN
Dewasa ini isu yang melibatkan murid dan permasalahannya di sekolah sering kali diperdebatkan di corong-corung media massa.Entah dimana silapnya, para guru tak terkecuali dipersalahkan dalam hal yang sensitif ini. Di mana-mana pun jika seseorang guru itu pergi, soalan-soalan wajib berkaitan masalah disiplin murid di sekolah pasti akan disentuh. Setiap kali isu disiplin dibangkitkan, hanya dua pihak ini sahaja yang selalu dipersalahkan, guru dan ibu bapa. Tidak dinafikan, segala perubahan tingkah laku anak bermula dari rumah dan ibu bapa adalah orang pertama yang dipertanggungjawabkan memberi didikan yang sempurna kepada anak.

Namun, bukan semua ibu bapa boleh memberi pendidikan asas ini sebaik mungkin kepada anak-anak. Banyak faktor yang perlu dilihat dalam pembentukan disiplin kendiri anak-anak dalam sesebuah keluarga itu.

Guru pula merujuk orang kedua yang bertanggungjawab menanam asas kemanusiaan dalam diri murid. Tanggungjawab tidak hanya kepada mengajar untuk murid pandai semata-mata kerana bukan semua murid mempunyai bakat dan potensi yang sama.

Namun, bukan semua guru mampu menjadikan diri seseorang murid itu benar-benar sempurna sebaik murid itu keluar dari perkarangan sekolah. Latar belakang murid  adalah berbeza. Begitu juga budaya hidup  dan cara hidup mereka. Penerimaan asas didikan di rumah yang diterima berbeza dengan asas didikan yang diterima di sekolah.Tidak semua mereka mengamalkan tatacara hidup yang serupa.

Itu belum lagi dicampur dengan ‘asas didikan’ yang diterima semasa berada bersama rakan sebaya atau masyarakat sekeliling. Saya sendiri kerap kali terserempak dengan murid tahun enam yang suka  memaki hamun makanan yang dibeli di kantin. Entah dari mana mereka elajar perkataan yang tidak senonoh itu saya sendiri tidak pasti.

Setiap murid mempunyai perwatakan diri yang berbeza dan sentiasa berubah-ubah. Di rumah, lain perangainya. Di sekolah juga lain. Di luar rumah atau luar sekolah kita tidak tahu macam mana. Murid akan melalui proses perkembangan diri dan mereka tahu apa yang mereka buat sebenarnya. Mereka inginkan keinginan dipenuhi tanpa syarat.

Bagi sesetengah murid yang matang berfikir, ada kalanya keinginan tidak dipenuhi tidak mengapa kerana mereka faham mengapa keinginan itu tidak dapat dipenuhi. Bagaimana pula bagi murid-murid yang tidak faham atau buat-buat tidak faham? Saya rasa guru-guru yang mengajar kelas hujung tahu apa jawapannya.
Saya mengajar di kelas yang dikateorikan sebagai  lemah . Murid-murid saya sentiasa bermasalah dari segi kehadiran, tingkah laku, emosi dan banyak lagi. Semua ini perlu ditangani dengan segera sebelum ianya menular sehingga mereka tamat darjah enam. Pernahkah anda perhatikan bahawa dalam tempoh 6 tahun murid belajar di sekolah dari usia 7 hingga 12 tahun, mereka melalui proses perkembangan yang berbeza.

Murid tahun satu dilihat begitu baik, naik tahun dua sudah pandai melanggar peraturan. Masuk darjah tiga sudah pandai membuli dan mencuri. Naik darjah empat sudah tahu ponteng sekolah, mencuri makanan di kantin. Ketika di darjah lima sudah pandai merokok, menyertai kumpulan luar supaya nampak hebat dan digeruni. Naik darjah enam sudah pandai menengking guru. Itu belum lagi melihat proses perkembangan mereka ketika di tingkatan satu dan seterusnya.

Memanglah bukan semua murid itu bermasalah. Tetapi bagaimanakah cara penyelesaian terbaik untuk mengurangkan apa yang sedang berlaku dalam sistem pendidikan di sekolah sekarang? Mungkin salah satu cara adalah pihak pentadbir sekolah dan ibu bapa perlu bekerjasama dan serius menangani isu ini. Janganlah apabila ibu bapa dipanggil ke sekolah untuk berkongsi pandangan, mereka hanya tahu mencari salah guru itu, salah guru ini. Pihak sekolah pula menyalahkan ibu bapa macam itu dan macam ini. Sudahnya, satu kata sepakat takkan tercapai pun


  
   2.0 PENGERTIAN TINGKAH LAKU

Apakah makna tingkah laku? Tingkah laku adalah sebahagian daripada elemen sikap bagi seseorang individu. Menurut Azizi (2005), tingkah laku merupakan penampilan dan hasil terjemahan atau ekspresi terhadap perubahan emosi, perasaan dan pemikiran. Tingkah laku mempunyai unsur-unsur fizikal yang boleh dilihat dengan mata kasar.
Dalam kajian ini, perasaan dan pemikiran yang dianggap sebagai agen penentu
tingkah laku pelajar adalah hasil jangkaan daripada pendidikan agama secara formal
dan informal. Pendidikan agama menyampaikan pengetahuan serta peneguhan yang
dijangka membentuk sikap pelajar. Seterusnya pengetahuan dan sikap ini akan membentuk tingkah laku.
Tingkah laku positif adalah berlawanan dengan tingkah laku devian dan delinkuen. Delinkuen didefinisikan sebagai tingkah laku yang ganjil dan tidak bermoral serta tidak dapat diterima. Devian pula adalah kelakuan yang melanggar jangkaan yang iinstitusikan, iaitu jangkaan yang dikongsi dan diiktiraf sebagai sah dalam sesuatu sistem sosial (Azizi, 2005).
Penyelidik memilih aspek tingkah laku positif berbanding tingkah laku delinkuen atau devian adalah bertujuan bagi mengurangkan jawapan pemalsuandaripada pelajar. Ini kerana instrumen dalam kajian ini berpotensi menyedarkan responden tentang kewujudan keadaan kognisi yang bercanggah (cognitive disonance), jika ianya  terdapat dalam diri mereka. Merujuk definisi teori berkenaan, keadaan sedemikian akan mendorong responden untuk mengubah maklumat diri yang menggambarkan keseimbangan kognitif palsu.
Dalam kajian ini, Tingkah Laku Positif merujuk kepada aspek mematuhi nilai-nilai
agama serta norma-norma masyarakat. Tingkah laku ini adalah mematuhi kewajipan menunaikan ibadah sebagai seorang Islam dan pengamalan akhlak yang baik dalam mematuhi norma-norma masyarakat.jadi sedarlah kita walau dimana-mana kita berada tingkah kau positif mendahului dan diutamakan dalam sebuah kehidupan.


#artikel ini ditulis oleh ummu muhammad aeishah ghazali







Tiada ulasan: