5.0 KEPERLUAN
KANAK-KANAK DALAM MENGGAMBAR LUKISAN
Pernahkah
anda melihat kanak-kanak menconteng dinding, buku atau pun kertas? Mengapakah
kanak-kanak gemar menconteng? Adakah mereka ingin berkomunikasi?
Banyak
kajian yang dijalankan bagi mengenal pasti kebolehan kanak-kanak. Aktiviti melukis
dikatakan sebagai suatu bentuk aktiviti yang banyak digunakan oleh saintis, pendidik
dan ibu bapa bagi menyelami perasaan dan fikiran kanak-kanak. Aktiviti melukis merupakan
aktiviti yang membantu kanak-kanak mengenali objek selain membantu meningkatkan
daya sensitiviti terhadap alam sekeliling mereka. Proses melukis yang menjurus
ke arah pengamatan terhadap objek melatih deria kanak-kanak supaya menjadi lebih
peka dan meningkatkan daya persepsi mereka.
Selain
itu, aktiviti melukis juga meningkatkan daya imaginatif kanak-kanak selain
berupaya
mengimbangi
emosi mereka. Ianya dijadikan sebagai satu proses pembelajaran kepada kanak-kanak
melalui aktiviti imitasi alam sekeliling lalu dipermudahkan menjadi penghasilan
simbol abstrak seterusnya menjadikan ianya satu bentuk hasil karya yang unik.
(a)
Melukis sebagai Medium Komunikasi
Lukisan
merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum mereka berupaya untuk
bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan untuk
berinteraksi.Selain itu, lukisan juga dijadikan alat membantu saintis untuk
menganalisa fikiran dan perasaan kanak-kanak. Penghasilan imej seperti pokok,
figura manusia, catan dan arca boleh memberikan tafsiran yang dapat membantu
ahli psikologi untuk mengenal pasti kanak-kanak yang mempunyai masalah trauma.
(b)
Melukis sebagai Cara Mencapai Kepuasan Diri
Kanak-kanak
umumnya belajar sambil bermain. Bagi mereka, aktiviti bermain memberikan
kepuasan di samping memberikan peluang kepada mereka untuk meneroka alam
sekeliling. Melukis merupakan aktiviti yang mampu memberikan kepuasan kepada
kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan emosi
selain dapat membina kekuatan otot. Aktiviti sebegini juga dapat membantu
menajamkan daya intuisi kanak-kanak.
(c)
Melukis untuk Meningkatkan Daya Penguasaan Kendiri (Self Esteem)
Aktiviti
melukis dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang
dilihat lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka. Kesan
penghasilan karya lukisan mampu membentuk personaliti kanak-kanak. Konsep
kendiri terbina apabila kanak-kanak mampu melukis tanpa ragu dan tidak bimbang
memikirkan soal kecantikan karya mereka. Selain itu, aktiviti melukis juga
menggalakkan kanak-kanak untuk bercerita mengenai karya mereka sekaligus
membantu mereka untuk membina keyakinan diri untuk bertutur. Melalui aktiviti
melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan