7.0 Teori
Perkembangan Artistik oleh Hurwitz dan Day
Hurwitz dan Day (2001) telah merumuskan
peringkat perkembangan artis kanak-kanak kepada tiga bahagian utama.
Peringkat-peringkat ini dikenali sebagai peringkat manipulatif, peringkat
membuat simbol serta peringkat pra-remaja.
“Stages of artistic development are useful
norms that can enlighten the teacher, but they should not be considered as
goals for education.”
- Hurwitz dan Day (2001)
(a)
Peringkat Manipulatif atau Zaman Awal Kanak-kanak (2-4 Tahun)
Pada
peringkat ini, kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan kerana
usia mereka yang masih muda, selalunya di dalam lingkungan umur dua hingga lima
tahun. Lukisan yang dihasilkan juga selalunya tidak terkawal dan banyak terdapat
di dinding, di atas meja dan kertas lukisan dengan menggunakan pelbagai jenis
bahan dan medium seperti krayon, pensil serta bahan-bahan lain.
Penghasilan
karya pada usia ini tidak bersifat realistik dan banyak menggunakan lukisan garisan
bagi menggambarkan sesuatu imej. Pada usia ini, kanak-kanak lebih gemar untuk mencuba
dan bereksperimentasi dengan pelbagai jenis garisan yang boleh dihasilkan melalui
pelbagai media.
Secara
umumnya terdapat empat peringkat contengan pada peringkat manipulatif iaitu contengan
garisan tidak terkawal, contengan garisan terkawal, contengan rupa terkawal dan
contengan rupa.
Contengan
garisan tidak terkawal berlaku kerana kanak-kanak tidak mempunyai daya kawalan
dan garisan yang dihasilkan biasanya berulang-ulang. Di peringkat contengan garisan
terkawal pula garisan yang dihasilkan lebih menampakkan kawalan yang matang dibandingkan
dengan peringkat pertama. Sementara itu, contengan rupa terkawal memperlihatkan
kebolehan kanak-kanak yang mula melukis rupa dan mengulanginya mengikut
kehendak mereka.
Akhir
sekali adalah contengan rupa, di mana pada peringkat ini kanak-kanak berupaya mengenal
pasti rupa dan menyebut rupa yang dihasilkan. Pada peringkat ini juga lukisan yang
dihasilkan adalah lebih kepada kepuasan dan keseronokan kerana mereka diberi peluang
untuk melukis dan menggunakan alatan melukis seperti pen dan pensil.
Antara
perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah cara kanak-kanak memegang alatan
untuk melukis. Pada usia ini alatan tulis yang dipegang adalah mengikut
keupayaan cara dan gaya yang disukai oleh mereka. Keupayaan menconteng sangat
bergantung kepada keupayaan otot dan keselarasan koordinasi di antara mata dan
tangan. Fokus imej yang dihasilkan pada peringkat ini adalah lukisan garisan
yang pelbagai.
(b)
Peringkat Membuat Simbol (6-9 Tahun)
Daripada
peringkat lukisan contengan, kanak-kanak mula beralih ke peringkat menghasilkan
simbol. Peringkat penghasilan simbol bermula pada umur empat sehingga kanak-kanak
berumur lapan tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak sangat terpengaruh dengan
keadaan sekelilingnya.
Persekitaran
memainkan pengaruh besar dan lukisan yang biasa dihasilkan adalah seperti
rumah,
kereta, bunga, alat permainan dan sebagainya. Imejan dalam lukisan figura merupakan
imej yang paling dominan. Simbol dan imejan yang dilukis oleh kanak-kanak ini
biasanya didahului dengan imej mereka sendiri, kemudian diikuti dengan keluarga
terdekat seperti ibu bapa diikuti rakan-rakan. Pada peringkat ini juga, simbol
yang dihasilkan oleh kanak-kanak mudah untuk dikenal pasti kerana kanak-kanak
mempunyai kawalan yang seimbang dan teratur dari segi pergerakan tangan.
Di
peringkat awal penghasilan imej simbolisma, imej-imej yang dihasilkan melalui
lukisan
terdiri
daripada pelbagai saiz. Umumnya, seseorang yang penting di dalam kehidupan kanak-kanak
tersebut digambarkan lebih besar saiznya berbanding dengan imej figura yang
lain. Sebagai contoh, bapa digambarkan lebih besar daripada imej ahli keluarga yang
lain melambangkan kekuasaan dan kekuatan yang di miliki oleh bapa selaku ketua keluarga.
Dalam sesetengah keadaan, imej diri kanak-kanak itu juga mempunyai saiz ang
lebih besar berbanding dengan imej figura yang lain.
Pada permulaan peringkat pertama simbolisma
ini, penggunaan warna terhadap imej tidak
menjadi fokus utama dan tidak ketara. Pada
peringkat kedua pula, penggunaan warna ke atas imej mula diperlihatkan. Sebagai
contoh, imej langit dikaitkan dengan warna biru, warna kuning untuk matahari
dan warna hijau bagi menggambarkan rumput atautumbuhan. Pada peringkat ketiga
simbolisma,lukisan yang dihasilkan lebih menumpukan kepada imej yang konkrit
iaitu imej yang dilihat berbanding dengan imej yang mereka tahu.
(c) Pra-Remaja (10-13 Tahun)
Peringkat
Pra-remaja dikatakan peringkat transisi zaman kanak-kanak ke zaman remaja. Terdapat
percubaan untuk melukis figura dengan saiz yang betul. Lukisan figura pula mula
dilukis dengan menitikberatkan daya saiz sebenar objek. Sebagai contoh, figura
manusia mula dilukis dengan melihat kadar banding pada objek tersebut tanpa
membuat penambahan. Lukisan pada peringkat ini dikatakan lebih rasional kerana
selain daripada kedudukan dan saiz figura yang betul, mereka juga telah mula
mementingkan warna yang tepat selain dari memasukkan bayang-bayang pada objek
supaya imej yang dihasilkan seolah-olah nampak realistik. Pada peringkat ini
juga, mereka mula menggunakan kaedah perspektif bagi membezakan saiz imej di
mana mereka cuba memahami konsep ruang iaitu objek yang jauh bersaiz lebih
kecil berbanding dengan objek yang lebih dekat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan