9.0 PERKEMBANGAN ARTISTIK OLEH HURWITZ DAN DAY
Peringkat
Manipulatif (2-5 tahun)
Peringkat
Membuat Simbol (6-9 tahun)
Peringkat
Pra-Remaja (10-13 tahun)
(c)
Peringkat Schematic (7-9 Tahun)
Pada
peringkat ini kanak-kanak kurang cenderung untuk melukis imej objek berbanding
pada peringkat awal tadi. Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep
tertentu. Penekanan lebih diberikan kepada cara penyusunan objek dalam imej
selain daripada imej manusia dan objek yang terdapat di sekelilingnya. Sebagai contoh,
kanak-kanak mula membuat percubaan dengan membahagikan ruang pada kertas
lukisan kepada dua bahagian iaitu satah udara dan tanah.
Bagi
pemandangan satah bawah objek disusun secara melintang dan samamanakala objek
udara pula dibiarkan kosong. Selain itu, lukisan yang dihasilkan adalah
spontan, bebas dan berskala besar. Tidak peka dengan karya mereka sendiri dan
tidak kisah dengan lukisan yang dihasilkan oleh rakan sebaya mereka dan gemar
untuk berkongsi.
(d)
Peringkat Dawning Realism atau The Gang Age (9-12 Tahun)
Pada
peringkat ini, kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema
tertentu. Perubahan pada peringkat ini adalah terhadap imej yang dilukis secara
realistik dan teliti. Imej lukisan mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak
mula menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula membandingkan
karya dengan karya rakan sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan
sedikit individualistik serta menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
(e)
Peringkat Pseudonaturalistic atau Reasoning (12-14 Tahun)
Pada
peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep realistik di dalam menghasilkan
lukisan. Mereka menitikberatkan konsep kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka
lebih gemar untuk melukis melalui konsep peniruan atau melalui objek di hadapan
mata berbanding dengan lukisan menerusi imaginasi. Lukisan yang dihasilkan
jarang dikongsi bersama dengan rakan sebaya dan perasaan malu dan rendah diri akan
timbul sekiranya lukisan yang dihasilkan tidak menarik.
(f)
Peringkat Period If Decision atau Adolescent Art in High School (14-17 Tahun)
Peringkat
ini merupakan peringkat penekanan terhadap proses penghasilan karya seni dan
penciptaan objek. Peringkat ini memperlihatkan kematangan di dalam membuat
keputusan dan pemilihan bahan yang sesuai untuk menghasilkan karya seni.
9.1 Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak
oleh Georges-Henri Luquet
Teori
perkembangan artistik kanak-kanak yang diperkenalkan oleh Luquet (1926) bermula
daripada
peringkat contengan. Menurut Luquet, perkembangan dan aktiviti melukis kanak-
kanak
pada peringkat ini adalah lebih kepada aktiviti peniruan dan diterjemahkan
mengikut
gaya
contengan mereka. Namun secara ringkasnya terdapat tiga peringkat perkembangan artistik
kanak-kanak yang diperkenalkan dan diistilahkan oleh Luquet iaitu peringkat Fortuitous
Realism atau penemuan imejan realism secara tidak sengaja, peringkat kedua adalah
Failed Realism, dan peringkat ketiga adalah Intelectual Realism dan peringkat akhir
adalah Visual Realism.
(a)
Peringkat Fortuitous Realism
Peringkat
ini ialah peringkat awal lukisan kanak-kanak di mana imejan yang cuba dihasilkan
pada peringkat contengan telah membentuk imej dan objek yang hamper sama dengan
objek sebenar. Apa yang menarik ialah keserupaan imejan yang dihasilkan adalah
secara tidak sengaja.
(b)
Peringkat Failed Realism
Imej
yang diperolehi secara tidak sengaja diperbaiki dan diperhalusi bagi mendapatkan
imej sebenar. Lukisan yang hampir sama dihasilkan berulang kali.Namun usaha
yang dilakukan tidak dapat diteruskan kerana imej objek tersebutkerap berubah
daripada imej asal yang diperolehi secara tidak sengaja tadi.
(c)
Peringkat Intelectual Realism
Pada
peringkat ini kanak-kanak mula melukis mengikut apa yang mereka tahu dan apa
yang mereka lihat. Penghasilan karya kanak-kanak adalah dalam bentuk lukisan yang
lebih ringkas namun dilukis dengan agak baik.
(d)
Peringkat Visual Realism
Peringkat
akhir ini memperlihatkan keupayaan kanak-kanak untuk melukis imej yangmempunyai
perspektif dan kadar banding. Percubaan untuk melukis imej 3 dimensi
ecara 3
dimensi dianggap satu kejayaan dan pencapaian baik.
Peringkat
Manipulatif (2-5 tahun)
Peringkat
Membuat Simbol (6-9 tahun)
Peringkat
Pra-Remaja (10-13 tahun)
(c)
Peringkat Schematic (7-9 Tahun)
Pada
peringkat ini kanak-kanak kurang cenderung untuk melukis imej objek berbanding
pada peringkat awal tadi. Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep
tertentu. Penekanan lebih diberikan kepada cara penyusunan objek dalam imej
selain daripada imej manusia dan objek yang terdapat di sekelilingnya. Sebagai contoh,
kanak-kanak mula membuat percubaan dengan membahagikan ruang pada kertas
lukisan kepada dua bahagian iaitu satah udara dan tanah.
Bagi
pemandangan satah bawah objek disusun secara melintang dan samamanakala objek
udara pula dibiarkan kosong. Selain itu, lukisan yang dihasilkan adalah
spontan, bebas dan berskala besar. Tidak peka dengan karya mereka sendiri dan
tidak kisah dengan lukisan yang dihasilkan oleh rakan sebaya mereka dan gemar
untuk berkongsi.
(d)
Peringkat Dawning Realism atau The Gang Age (9-12 Tahun)
Pada
peringkat ini, kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema
tertentu. Perubahan pada peringkat ini adalah terhadap imej yang dilukis secara
realistik dan teliti. Imej lukisan mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak
mula menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula membandingkan
karya dengan karya rakan sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan
sedikit individualistik serta menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
(e)
Peringkat Pseudonaturalistic atau Reasoning (12-14 Tahun)
Pada
peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep realistik di dalam menghasilkan
lukisan. Mereka menitikberatkan konsep kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka
lebih gemar untuk melukis melalui konsep peniruan atau melalui objek di hadapan
mata berbanding dengan lukisan menerusi imaginasi. Lukisan yang dihasilkan
jarang dikongsi bersama dengan rakan sebaya dan perasaan malu dan rendah diri akan
timbul sekiranya lukisan yang dihasilkan tidak menarik.
(f)
Peringkat Period If Decision atau Adolescent Art in High School (14-17 Tahun)
Peringkat
ini merupakan peringkat penekanan terhadap proses penghasilan karya seni dan
penciptaan objek. Peringkat ini memperlihatkan kematangan di dalam membuat
keputusan dan pemilihan bahan yang sesuai untuk menghasilkan karya seni.
9.1 Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak
oleh Georges-Henri Luquet
Teori
perkembangan artistik kanak-kanak yang diperkenalkan oleh Luquet (1926) bermula
daripada
peringkat contengan. Menurut Luquet, perkembangan dan aktiviti melukis kanak-
kanak
pada peringkat ini adalah lebih kepada aktiviti peniruan dan diterjemahkan
mengikut
gaya
contengan mereka. Namun secara ringkasnya terdapat tiga peringkat perkembangan artistik
kanak-kanak yang diperkenalkan dan diistilahkan oleh Luquet iaitu peringkat Fortuitous
Realism atau penemuan imejan realism secara tidak sengaja, peringkat kedua adalah
Failed Realism, dan peringkat ketiga adalah Intelectual Realism dan peringkat akhir
adalah Visual Realism.
(a)
Peringkat Fortuitous Realism
Peringkat
ini ialah peringkat awal lukisan kanak-kanak di mana imejan yang cuba dihasilkan
pada peringkat contengan telah membentuk imej dan objek yang hamper sama dengan
objek sebenar. Apa yang menarik ialah keserupaan imejan yang dihasilkan adalah
secara tidak sengaja.
(b)
Peringkat Failed Realism
Imej
yang diperolehi secara tidak sengaja diperbaiki dan diperhalusi bagi mendapatkan
imej sebenar. Lukisan yang hampir sama dihasilkan berulang kali.Namun usaha
yang dilakukan tidak dapat diteruskan kerana imej objek tersebutkerap berubah
daripada imej asal yang diperolehi secara tidak sengaja tadi.
(c)
Peringkat Intelectual Realism
Pada
peringkat ini kanak-kanak mula melukis mengikut apa yang mereka tahu dan apa
yang mereka lihat. Penghasilan karya kanak-kanak adalah dalam bentuk lukisan yang
lebih ringkas namun dilukis dengan agak baik.
(d)
Peringkat Visual Realism
Peringkat
akhir ini memperlihatkan keupayaan kanak-kanak untuk melukis imej yangmempunyai
perspektif dan kadar banding. Percubaan untuk melukis imej 3 dimensi
ecara 3
dimensi dianggap satu kejayaan dan pencapaian baik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan