7.0 FAKTOR
MENYUMBANG MASALAH TINGKAH LAKU MURID DALAM KELAS
Selain itu juga
guru menyumbang kepada berlakunya masalah tingkah laku bermasalah ini di mana
penggunaan strategi dan teknik penyampaian pengajaran yang kurang menarik.
Guru menggunakan
strategi pengajaran dan pembelajaran yang kurang sesuai dengan umur atau
kebolehan pelajar. Dengan itu, ada pelajar yang yang tidak dapat mengikuti
perkembangan pelajaran kerana tahapnya terlalu sukar. Ini menambahkan
kegelisahan mereka. Ada juga guru yang menyampaikan pelajaran melalui ’chalk
and talk’ dan ini membosankan pelajar. Oleh itu, murid akan mudah berasa bosan dan tidak mahu mengikuti
pelajaran. Seterusnya, mereka menunjukkan tingkah laku yang disruptif seperti
mengganggu kawan-kawan yang lain, membuat bising dan sebagainya di dalam kelas.
Mengikut
pendekatan teori
tingkahlaku, iaitu yang dipolopori oleh Pavlov,
Thorndike dan Skinner berpendapat
pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan tingkah laku. Mereka
mengaitkan perhubungan ransangan dan gerak balas yang menghasilkan perubahan
tingkah laku. Setiap rangsangan menimbulkan tindak balas dan
pembelajaran yang berlaku
akibat kaitan dengan rangsangan dan gerak balas. Sesuatu rangsangan yang
berkaitan dengan rangsangan yang lain akan mendatangkan pembelajaran yang
dikenali sebagai pelaziman. Guru yang kurang daya inisiatif dari segi strategi
dan teknik pengajaran
akan gagal untuk menarik dan meransang minat murid-murid untuk mengikuti proses
pembelajaran semasa di dalam bilik darjah. Di sini menunjukkan cikgu Rozana
telah gagal dalam menarik minat murid-murid untuk mendengar arahan dan teguran
semasa di dalam bilik darjah. Hal inilah yang menyebabkan murid-murid dalam kelas tadi berasa bosan dan mengganggu
kelas.
Begitu juga dengan ransangan
dalam bentuk arahan guru semasa di dalam bilik darjah juga membawa kepada
terjadinya tingkah laku bermasalah ini. Arahan guru yang kurang jelas, tidak
mudah difahami dan suara yang kurang kuat boleh menyebabkan murid-murid berasa
keliru dan tidak tahu apa yang hendak dilakukan. Menurut Teori Tingkah Laku
Behaviourisme, rangsangan dalam bentuk arahan guru telah gagal untuk menarik
motivasi murid-murid mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik
darjah.
Selain faktor guru yang
menyebabkan berlakunya tingkah laku bermasalah, peranan keluarga juga memainkan
peranan. Keluarga merupakan orang yang paling dekat perhubungan degan murid. Pengalaman daripada keluarga
mempengaruhi perlakuan murid. Ibu bapa yang kurang meluangkan masa di rumah
untuk anak-anak lantaran sibuk bekerja, begitu juga murid yang miskin juga
kurang mendapat kasih sayang dari ibu bapa di rumah kerana adik beradik yang
ramai mendorong terjadinya tingkah laku bermasalah ini di sekolah. Anak-anak yang tidak mendapat cukup perhatian
di rumah selalunya cuba mendapatkan perhatian daripada guru di sekolah.
Seseorang anak selalunya mendapat perhatian daripada ibu bapa apabila
berkelakuan tidak senonoh. Jika mereka tidak mengganggu ibu bapa selalunya dia
tidak diberi perhatian. Situasi ini menggalakkan mereka berkelakuan negatif dan tidak menggalakkan mereka
berkelakuan positif. Murid ini beranggapan perlakuan tidak senonoh adalah cara
untuk mendapatkan perhatian guru. Keadaan inilah yang terjadi di dalam kelas tersebut
di mana Ahmad yang nakal selalu mengganggu kawan-kawan yang sedang belajar dan
juga pasangan kembar Rahim dan Rahman yang saling bersaing dalam usaha menarik
perhatian guru. Disebabkan cikgu Rozana tidak menyedari masalah ini maka mereka
melayan dan mengganggu murid yang lain.
Faktor psikologi, sosial dan
nilai diri pelajar juga merupakan salah satu punca masalah tingkah laku
bermasalah. Ada di kalangan pelajar yang berasa seolah-olah dibenci kerana
mereka merasa banyak kekurangan apabila memasuki sekolah yang mempunyai set
peraturan yang berbeza antara sekolah atau alam sekitarnya yang jauh berbeza.
Pelajar kurang dorongan dan kurang cita-cita untuk mengejar kejayaan dalam bidang
akademik. Di dalam kelas, mereka kurang mendapat perhatian jika guru sudah
adapra-anggapan bahawa kelas ini atau pelajar ini bodoh, degil atau nakal dan
sebagainya. Keadaan inilah yang berlaku di dlam kelas 4 Melati. Murid-murid
dalam kelas tersebut yang terdiri daripada pelbagai latar belakang keluarga di
tambah lagi dengan tahap pembelajaran
yang lemah dan sering tidak membawa buku. Murid menyangka seolah-olah benci
terhadap mereka dan reaksi mereka terhadap segala peraturan menyebabkan ingin
memberontak. Kadangkala murid-murid tidak merasa puas hati apabila guru memuji
dan mementingkan pelajar-pelajar yang berpakain kemas dan mempunyai buku teks
yang lengkap.
Faktor media massa juga merupakan
faktor yang tidak kurangnya dalam menarik tingkah laku bermasalah ini di
kalangan murid-murid. Media massa seperti televisyen memainkan peranan yang
besar yang mendorong murid-murid untuk meniru tingkah laku yang dipaparkan
melalui kaca-kaca televisyen. Adegan-adegan ganas dan lakonan artis-artis yang
melampau yang ditayangkan sedikit sebanyak boleh mempengaruhi kelakuan pelajar.
Murid-murid pada tahap ini biasanya mudah mengikut dan meniru dengan apa yang
mereka lihat. Tanpa kawalan dari ibu bapa semasa menonton dan membeli
bahan-bahan bacaan berupa majalah-majalah telah mendorong pelajar bertingkah
laku bermasalah di dalam bilk darjah. Hal ini terjadi kepada murid yang bernama
Kamarul yang selalu membawa VCD lucah
untuk ditunjukkan kepada kawan-kawan di dalam bilik darjah.
Pengaruh rakan sebaya juga dapat
mempengaruhi murid bertingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah.
Nilai-nilai rakan yang negatif seperti malas, tidak bertanggungjawab, kurang
menghormati orang lain dan tidak mematuhi peraturan akan mempengaruhi pelajar
dalam kelas. Jika adanya pengaruh yang negatif akan turut mengikut perangai
rakan-rakannya dan menimbulkan masalah tingkah laku bilik darjah.
Selain itu, faktor kesihatan diri
pelajar itu sendiri juga turut mempengaruhi tingkah laku bermasalah ini.
Pelajar yang sihat akan dapat menumpukan perhatian kepada pengajaran guru. Ini
berlainan dengan pelajar yang kurang sihat atau tidak sihat atau tidak cukup
tidur atau rehat akan merasa resah dan rimas. Mereka tidak dapat memberi
tumpuan sepenuhnya terhadap pengajaran guru. Keadaan ini menggangu keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran. Terdapat juga pelajar yang kurang sihat kerana
gangguan emosi disebabkan keadaan keluarga yang kurang harmonis akan
menimbulkan masalah tingkah laku dalam bilik darjah.
Dalam mengatasi masalah tingkah
laku bemasalah ini menjadi semakin ketara oleh itu langkah-langkah mengatasi
haruslah segera diambil. Setiap pihak memainkan peranan dalam menangani masalah
tingkah laku di kalangan murid-murid. Dalam mewujudkan suasana pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai dengan tahap dan minat
murid dalam bilik darjah maka guru harus mengenali latar belakang murid
dan mengkaji kebolehan dan minat mereka. Dengan ini pelajaran yang disampaikan
sejajar dengan kebolehan dan minat, dengan ini komunikasi berkesan akan wujud.
Guru harus memanggil nama pelajar semasa menyoal dan ini membentuk suasana yang
mesra antara guru dengan pelajar . Disamping itu, penyampaian arahan dan
pengajaran guru hendaklah jelas dan mudah diikuti oleh murid-murid agar mereka
teransang dan tertarik untuk meneruskan proses pembelajaran.
Selain itu juga, kemahiran
komunikasi yang berkesan haruslah dikuasai oleh guru-guru ini kerana, amalan
komunikasi yang berkesan di dalam bilik darjah akan membawa hasil pengajaran
dan pembelajaran yang lebih berkesan. Untuk mengamalkan komunikasi berkesan
dalam bilik darjah, guru harus menguasai kemahiran-kemahairan penggunaan kaedah
dan teknik mengajar, khasnya teknik menyoal. Sebagai seorang penyampai ilmu
pemgetahuan, guru dikehendaki berkomunikasi secara lisan dan bertulis dengan
murid-muridnya agar dapat menyampaikan maklumat dengan berkesan. Guru yang
mempunyai komunikasi yang berkesan ialah guru yang boleh bertutur atau menulis
dengan jelas dan tepat. Kemahiran komunikasi ini membolehkan murid-murid
mengikuti pelajaran yang diajarkan dengan lebih tepat. Guruhendaklah bertutur
dengan intonasi yang sesuai agar tidak membosankan murid. Guru juga perlulah
bersemangat tinggi dalam penyampaiannya. Penggunaan pergerakan fizikal, gerak
isyarat dan memek muka semasa menerangkan sesuatu pelajaran akan memudahkan
pemahaman dan menarik minat perhatian pelajar untuk terus mengikuti proses
pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
Selain itu, tingkah laku guru yang membenarkan pelajar
melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti tetapi pada masa yang sama dapat
mengekalkan disiplin bilik darjah. Guru perlu meransang pelajar untuk
mengemukakan soalan-soalan dalam bilik darjah. Suasana bilik darjah akan lebih
mesra dan tenang jika guru dapat menyelitkan humor dan unsur-unsur kecindan semasa
proses mengajar dilakukan. Guru harus bersikap positif dan bertutur dengan
bahasa yang baik serta bercakap tentang perkara-perkara yang baik dan benar.
Guru seharusnya mengelak daripada mengkritik idea atau pendapat pelajar yang
salah atau tidak tepat. Malah guru perlu memberi peneguhan positif dan cuba
memperbaiki jawapan murid yang kurang tepat dan menggalakkan mereka mencuba
lagi jika jawapan salah. Dengan ini, suasana sosioemosi bilik darjah akan lebih
tenang dan relaks dan menggalakkan penglibatan murid secara aktif dan
komunikasi guru dengan pelajar lebih terbuka. Oleh itu, dengan adanya kemahiran
komunikasi yang berkesan di kalangan guru-guru menyebabkan murid-murid tidak
terdorong ke arah melakukan tingkah laku yang bermasalah dalam bilik darjah.
Selain dari langkah menangani
melalui kaedah kemahiran komunikasi guru dalam bilik darjah, guru juga boleh
menggunakan kaedah pengurusan disiplin
bilik darjah. Menurut James (Jun, 2005)
yang telah mengemukakan Pendekatan Instruktional (Instructional classroom
management approach) yang berpandangan bahawa pengajaran yang dirancang dan
dilaksanakan dengan cekap dan berkesan akan berjaya mengelakkan atau
setidak-tidaknya mengurangkan masalah disiplin pelajar dalam bilik darjah.
Peranan guru adalah untuk merancang dan melaksanakan peng
ajaran yang baik yang sesuai
dengan keperluan dan minat pelajar atau dalam kata lain, pelajaran yang dapat
memotivasikan murid. Guru juga hendaklah melaksanakan rancangan pelajaran dan
mempelbagaikan kaedah mengajar dan
menggunakan bahan bantuan mengajar utuk menarik perhatian dan minat pelajar.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran harus sejajar dengan kebolehan pelajar.
Teknik pengajaran haruslah berpusatkan pelajar dan memenuhi keperluan-keperluan
mereka. Aktiviti-aktiviti yang dirancang hendaklah menarik minat pelajar. Guru
hendaklah memastikan pelajar sentiasa memenuhi masa dengan tugasan yang
berfaedah agar mereka tidak berasa dan tidak menimbulkan masalah disipiln.
Dalam pengurusan disiplin dalam
bilik darjah juga dapat dipraktikkan dengan memberi peneguhan kepada pelajar
samada dalam betuk peneguhan positif atau peneguhan negatif. Peneguhan positif
terdiri daripada memberi ganjaran, pujian, hadiah untuk hasil kerja pelajar dan
supaya pelajar mewujudkan tingkah laku yang membina dan positif serta dikaitkan
dengan perasaan kegembiraan. Mengubah tingkah laku dengan memberi ganjaran
kepada tingkah laku yang diingini dan mengurangkan tingkah laku yang tidak
diingini. Penggunaan peneguhan yang sistematik boleh membentuk tingkah laku
seperti yang dikehendaki. Tingkah laku menjadi kurang atau lemah jika tidak
diikuti dengan pengukuhan.
Sebagai
kesimpulannya, dapatlah dirumuskan bahawa terdapat berbagai-bagai tingkah laku
masalah di kalangan pelajar-pelajar sekolah rendah semasa dalam proses
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tingkah laku bermasalah ini
adalah disebabkan oleh berbagai faktor yang menyebabkan berlakunya salah laku
ini. Faktor fizikal bilik
darjah, faktor persekitaran rumah dan juga faktor peranan yang dimainkan oleh
guru itu sendiri semasa melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dalam
bilik darjah. Oleh itu. berbagai cara dan langkah telah diambil dalam membantu guru dalam
menangani masalah tingkah laku bermasalah di kalangan murid-murid di dalam
bilik darjah dari terus menganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam
bilik darjah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan