10.0
KEINGINAN ASAS KANAK-KANAK UNTUK MELUKIS OBJEK
Apabila
tiba pada peringkat umur tertentu, kanak-kanak akan lebih cenderung untuk
melukis berdasarkan apa yang mereka lihat daripadamenggunakan imaginasi
sendiri. Kenapa ini berlaku?
Setiap
insan di dunia mempunyai keinginan, terutamanya kanak-kanak. Sebagai guru,
memahami
keinginan mereka memberi ruang kepada kita untuk mengatur sesi pembelajaran
serta pendekatan yang digunakan dengan cara yang lebih berkesan.
(a)
Untuk Bergerak, Berjaya dan Diiktiraf, Diterima dan Disanjung
Pujian
dan sanjungan merupakan sebahagian daripada kaedah meningkatkanmotivasi
kanak-kanak. Di dalam aktiviti pendidikan seni visual, penghasilan karyaoleh
kanak-kanak perlu mendapat kredit yang sewajarnya daripada guru. Lukisan yang dihasilkan
oleh kanak-kanak hendaklah dipamerkan pada papan kenyataan murid di sekolah
sebagai sebahagian daripada usaha meningkatkan keyakinan diri murid selain
sebagai satu bentuk penghargaan kepada mereka di atas usaha menghasilkan karya.
(b)
Untuk Bersaing, Ketangkasan Fizikal dan Memahami
Aktiviti
melukis dijadikan sebagai landasan bagi membina persaingan yang sihat di kalangan
kanak-kanak. Pertandingan seperti pertandingan melukis dan mewarna sering
diadakan bertujuan untuk mewujudkan persaingan positif di kalangan kanak- kanak
di samping memberikan peluang kepada mereka untuk berinteraksi dengan rakan
sebaya. Penganjuran aktiviti sebegini memberikan peluang kepada mereka untuk
mempelajari kaedah dan perkara baru sesama mereka.
(c)
Untuk Meneroka, Pencapaian Kreatif dan Meluahkan Perasaan
Aktiviti
melukis meningkatkan dan membuka ruang ke arah pembinaan daya kreativiti
kanak-kanak. Selain itu, melalui aktiviti melukis kanak-kanak diberikan peluang
untuk meneroka dan bereksperimentasi dengan bahan-bahan lukisan seperti pensil,
pen, pensil warna, dan sebagainya. Kanak-kanak sememangnya suka untuk mencuba.
Perasaan ingin mencuba ini merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran
bagi kanak-kanak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan